Zo geef je een overtuigend advies

By Else de Boer 10 maanden agoNo Comments
Home  /  Praktische tips  /  Zo geef je een overtuigend advies
We zijn allemaal ergens goed in of hebben over een bepaald onderwerp veel kennis. Maar wat heb je aan deze kennis als je niemand kunt overtuigen van jouw advies? Absoluut HR zet vier tips voor een overtuigend advies voor je op een rij.

1. Bereid je voor

Je kunt nog zo’n goed advies opgesteld hebben, maar als deze niet past bij de situatie, zal je gesprekspartner hier niets aan hebben. Door een goede analyse zorg jij ervoor dat je het probleem en doel goed begrepen hebt. Start altijd met open vragen: wie, wanneer, waar, waarom, wat, welke, hoe etc. Als je verdere specifieke informatie wilt, kun je gesloten vragen gebruiken: hoe vaak, hoe veel etc.

2. Jij bent de leider

Vergeet niet dat jij de leiding neemt en bepaalt wanneer je naar een volgend onderwerp gaat. Gebruik hiervoor de LSD technieken: luisteren, samenvatten en doorvragen. Na een samenvatting kun je bijvoorbeeld je moment pakken om over te gaan op een nieuw onderwerp.

3. Jij bent de expert

Je geeft ergens advies over, omdat je over dit bepaalde onderwerp veel kennis hebt. Om deze expertise zo goed mogelijk naar voren te laten komen, doorloop je de volgende 6 stappen
Het probleem aangeven: als expert weet jij precies wat het probleem is en wat hier de oorzaak van is. Besteed hier in je advies tijd aan. Een gegronde, herkenbare analyse kan je gesprekspartner overtuigen van jouw kennis en kunde.
Een voorstel doen: naar aanleiding van de analyse geef je een mogelijke oplossing. Formuleer de voor- en nadelen van deze oplossing. Wees heel specifiek in de ‘hoe’ van jouw oplossing.
Reactie afwachten: geef je gesprekspartner de tijd om te reageren.
Argumenteren en consequentie schetsen: beargumenteer waarom mogelijke zorgen van je gesprekspartner niet nodig zijn. Overtuig diegene van jouw advies, door de consequenties te omschrijven van het niét volgen van jouw advies. Wat zal er gebeuren als alles zo blijft als het nu gaat?
Afronden: vat de belangrijkste punten samen en bespreek wat er nu concreet gaat gebeuren en wie dit gaat oppakken.
(David, 2010)

4. E= K x A x M

Misschien herken je deze formule nog van je studie. Beter bekend als de wet van Maier. We frissen je geheugen weer even op. De effectiviteit (E) van je advies is afhankelijk van:

  • Kwaliteit: in hoeverre is je advies kwalitatief op niveau? Dit is voornamelijk afhankelijk van jouw inhoudelijke deskundigheid.
  • Acceptatie: in hoeverre wordt jouw advies geaccepteerd? Door te laten zien dat je iemands frustraties, angsten, problemen uitdagingen begrijpt, kun je de acceptatie vergroten. Besteed dus ook aandacht aan empathie bij je advies. Als iemand zich echt begrepen voelt zal hij of zij sneller geneigd zijn jouw advies op te volgen.
  • Management: hoe gaat jouw advies geïmplementeerd worden? Wie gaat wat doen en hoe? Als je dit onderdeel onduidelijk, of niet specifiek genoeg maakt, zal je advies minder snel geaccepteerd worden. Welke mensen/middelen/financiën/kennis etc. is nodig?

Bron: David, A. P. (2010). Adviseren skills. Amersfoort: Pearson Education Benelux.

Meer weten?

Wil je meer leren over adviseren en je gespreksvaardigheden verbeteren?  Meld je hier aan voor onze training HR gespreksvaardigheden

 

Category:
  Praktische tips
this post was shared 0 times
 600

Leave a Reply

Your email address will not be published.